:: KeMaTiAn ::

"KAMU PERGI DAHULU...
ESOK AKU JUGA AKAN MENGIKUTMU..."

TADI PAGI ACHIK TERIMA PANGGILAN DARI JIRAN ACHIK DI LABUAN.SEDIH PABILA MENDENGAR BERITA DARI KAK JENAH.ABANG LEMAN DAH TAK ADA.INGATAN TERUS MENERJAH PADA SEBENING MATA MILIK SI GADIS KECIL.
ANAK BONGSU PASANGAN BERKENAAN.BERUSIA 5 TAHUN KAWAN BAIK ANAK ACHIK.CERDIK DAN SANTUN BUDAKNYA.LEMBUT TUTUR KATANYA.BAGAIMANALAH KEADAAN DIA.BOLEHKAH DIA FAHAM APA YANG BERLAKU NI.BAPA TERSAYANG PERGI BUAT SELAMANYA...ITULAH LUMRAH ALAM.YANG HIDUP PASTI MATI.YANG DATANG PASTI PERGI.KITA JUGA PASTI KESANA.MENGADAP YANG MAHA ESA.MEMBAWA AMALAN MASING2.TAK TERTINGGAL WALAUPUN SECEBIS CATATAN.
YA ALLAH...AKU BERMOHON PADAMU SEBESAR PENGHARAPAN JANGANLAH KAU AMBIL NYAWA KAMI KETIKA KAMI LALAI PADAMU.MATIKAN KAMI,KELUARGA KAMI,IBU BAPA KAMI,ANAK2,SAHABAT2 KAMI DALAM IMAN.DALAM KEADAAN YANG KAU REDHOI.RAHMATILAH HIDUP KAMI DAN MATI KAMI...AMIN..AMIN..AMIN YA RABB...

********
KISAH RATAPAN SEORANG GADIS
Pada suatu hari Hassan al-Basri sedang duduk di hadapan rumahnya.Kebetulan lalu satu rombongan orang mengiringi jenazah untuk dikebumikan.Di sampingnya terdapat seorang anak gadis yang berada dalam keadaan kusut-masai sambil menangis-nangis.Hasan al-Basri lalu keluar daripada rumahnya untuk turut sama ke arah tanah perkuburan.
Dalam pada itu,berulang kali anak gadis itu meratap dan menyuarakan rasa kesal akan pemergian ayahnya.
" Ayahku,mengapa hari seperti ini singgah dalam umurmu ?" ratap anak gadis tersebut.

Pada keesokan harinya,anak gadis yang sama lalu di hadapan Hassan al-Basri
sambil meratap.Dia menangis menuju ke arah makam ayahnya.Kejadian itu memaksa
Hassan untuk mengetahui selanjutnya.Dari jauh dilihatnya anak gadis itu
memeluk makam ayahnya.Pipinya pula diletakkan pada longgokan tanah kubur
ayahnya.
Anak gadis itu berkata :
" Ayahku,malam ini engkau bersendirian terbaring dalam kegelapan kubur
tanpa lampu dan penghibur.Jika semalam aku masih dapat menerangimu dengan
lampu,tetapi siapakah agaknya yang akan menerangimu pada malam ini ? Siapakah
yang menghiburmu ?"
" Ayahku…malam kelmarin aku masih dapat
membentangkan hamparan untuk tidurmu.Tetapi siapakah yang menghampirimu
sekarang ?
Jika malam semalam aku dapat mengurut badan dan kakimu tetapi siapa
yang mengurutmu sekarang ?"
" Ayahku…jika malam semalam aku yang
memberikanmu minum maka siapakah yang memberimu minum sekarang ?Jika dulu aku
dapat membantu membalikkan tubuhmu tetapi sekarang siapakah agaknya yang
merawatmu ? "
" Ayahku..jika dulu aku yang menyelimuti tubuhmu bila tersingkap tapi
siapa yang menyelimutimu sekarang ? Semalam engkau masih boleh memanggilku
dan aku menjawabnya tetapi hari ini siapa yang engkau panggil dan siapakah
yang menyahutnya ?"
" Ayahku…jika semalam engkau meminta makan dan aku yang melayaninya
tetapi sekarang adakah engkau meminta makan ? Siapa yang melayanimu ? Dulu
aku selalu memasak makanan untukmu tetapi siapa pula yang memasakkan untukmu
sekarang ? "


Demikianlah anak gadis itu meratap di kuburan arwah ayahnya.Ratapan tersebut
menjadikan Hassan al-Basri terharu dan sedih.Oleh kerana tidak dapat menahan
hatinya lalu beliau menemui anak gadis yang masih lagi mendakap batu nisan
ayahnya itu.

Lantas kata Hassan al-Basri :
" Wahai anakku,kau jangan berkata begitu.Sebaliknya berkatalah kalimat
seperti ini: Ayahku…engkau telah aku kapani dengan sebaik kapan.Apakah kau
masih memakainya ?"
" Ayahku…aku telah letakkan tubuhmu yang segar dalam kubur.Apakah
sekarang engkau sudah digigit cacing ?"
" Ayahku…orang alim ada mengatakan,semua manusia akan ditanya tentang
imannya.Ada di antara mereka dapat menjawab,ada pula yang bisu.Apa yang
kufikirkan sekarang,adakah ayah dapat menjawab atau membisu ?"
" Ayahku..orang alim ada berkata,kubur kadangkala menjadi luas dan
kadangkala menjadi sempit.Bagaimana pula halnya kubur ayah sekarang ?
Adakah luas ataupun sempit ?"
" Ayahku…orang alim ada berkata,kain kapan orang meninggal ada yang
diganti dengan kain kapan syurga dan ada yang dari neraka.Kain kapan dari
manakah yang ayah gunakan sekarang ?"
" Ayahku…orang alim ada berkata,bahawa kubur itu secebis dari
taman-taman syurga,ada juga merupakan lubang dari lubang neraka.
Bagaimana dengan kubur ayah sekarang ?
Taman syurga atau lubang neraka ? "
"Ayahku…orang alim ada berkata,bahawa liang kubur dapat memanaskan
mayat dengan memeluknya bagaikan ibu mendakap anaknya.Ada pula merupakan
lilitan erat yang boleh meremukkan tulang si mayat.Bagaimana keadaan tubuh
ayah sekarang ? Jangan-jangan ayah terhimpit di lubang kubur ?"
" Ayahku….orang alim ada berkata,orang yang dikebumikan itu ada yang
menyesal dengan mengatakan mengapa semasa hidup dulu tidak memperbanyakkan
amalan baik,penderhaka dan banyak melakukan maksiat.Yang ku tanyakan pada
ayah,apakah ayah termasuk orang yang menyesal kerana perbuatan maksiat atau
menyesal kerana melakukan amal kebajikan yang sedikit ?"
" Ayahku..dulu aku memanggilmu dan engkau menjawab panggilanku dengan
penuh kasih-sayang,tetapi sekarang ini bila aku memanggilmu,engkau tidak mahu
menjawab.Engkau telah berpisah dengan aku sampai hari kiamat.Mudah-mudahan
Allah swt tidak menghalang aku dari bertemumu."


Setelah mendengar kata-kata yang berunsurkan nasihat daripada Hassan al-Basri,
anak gadis itu lantas berhenti dari menangis sambil berkata,
" Wahai ayah Hassan al-Basri,sungguh baik sekali nasihatmu itu."