Si Puteri

Si puteri mama tak sihat hari ni.Asyik meragam aje.Sian adik....yang paling tak tahan bila adik menangis keluar air mata.mama tak tahu adik kenapa...tapi kawan2 mama di fb kata sebab adik nak beralih bulan.kalau macam tu takpalah..kalau dah nak beralih bulan buat adik meragam..mama redha.tak sabar melihat adik semakin besar.
adik sekarang dah pandai nak menyembang.pantang ditegur adik pun bersahutan.seronok mama tengok adik.apa pun mama dan baba doakan adik cepat sembuh....tak best la kalau adik asyik meragam.senyuman adik pun dah makin kurang untuk hari ni...ala rindunya baba dan mama nak tengok adik senyum.adik nak boleh meniarap yer sayang...maklumla tak lama lagi adik dah nak masuk 3bulan...aduh cepat sungguh hari berlalu.tak terasa lelah pun baba dan mama menjaga adik

banyaknyerrrr....

Tetiba mama terajin nak mengemas raga baju Ulfah Aunie setelah mama lihat dah semakin bertimbun pakaian2 aunie.Balik dari kampung tempoh hari mama tak berkesempatan
nak menegemas lagi.
setelah disusun semula.terkejut mama tengok pakaian aunie melebihi umur aunie yang baru 2bulan tu.
dah terlalu banyak.terasa membazir lak kalau2 aunie membesar dengan cepat.
sekarang pun ada 2-3 helai baju yang dah semakin sendat dengan aunie.
adoi...
gambar diatas tu bukan kesemua baju2 aunie.masih ada lagi yang belum sempat mama lipat.
tengok topi saja baba dah start beleter.
mujur baju2 tu bukan semua yang mama beli.kalau tak
lagi panjang khutbah baba.hahaha.
Ikut mama hari tu semasa buat persiapan menyambut kelahiran aunie.
baju aunie hanya 6pasang jer yang mama beli.
tengok2 sekarang baju2 tu macam membiak semacam.Yerlah dah orang hadiah
takkan tak terima lak.Pendek kata sekarang insyaallah mama nak rehat dari pada
membeli baju2 aunie lagi.Tunggu aunie 4bulan pula.Bila dah banyak tak muat dibadan mama akan shoping semula.
sebenarnya mama pun macam excited semacam dalam menyediakan baju2 si puteri sorang.
tu sebab kalau boleh bila pergi shoping mama sedaya upaya mengelak dari masuk
bahagian baby.kalau tak sama tinggi dengan rumah dah baju aunie.
yerlah baju baby girlkan terujanya lebih.kalau abang dulu kurang sikit keterujaannya.

G6PD

APA ITU G6PD???
•G6PD adalah akronim bagi ‘Glucose-6-Phospatedehydrogenase’
•Ia merupakan penyakit keturunan di mana seseorang itu mengalami kekurangan enzim yang dipanggil glucose 6 phospatedehydrogenase,yang mana enzim ini biasa didapati dalam sel darah merah manusia.
•Kekurangan enzim ini menyebabkan sel darah merah tidak dapat berfungsi dengan baik apabila terdedah kepada jangkitan,ubatan tertentu ataupun makanan.
•Kekurangan G6PD bukan satu kecacatan atau penyakit sebaliknya adalah satu fenomena keturunan di mana bayi lelaki / kanak-kanak cenderung mengalaminya berbanding orang dewasa. Pada dasarnya ia tidak merbahaya.
•Komplikasi hanya berlaku jika mereka terdedah kepada ubat-ubatan yang boleh menghasilkan proses hemolisis dalam darah. Sel darah merah penderita defisiensi G6PD biasanya amat sensitif terhadap zat oksida dan mengalami penguraian.
•Perbezaan kumpulan darah ibu & bayi atau ‘blood group incompatibility ABO and Rhesus ‘ boleh menyebabkan kemusnahan sel-sel darah merah bayi selepas dilahirkan.
•Kekurangan enzim G6PD yang terdapat dalam kalangan 2% bayi terutamanya bayi lelaki membawa kepada hemolisis. Bayi akan kelihatan kuning dan perlu menerima rawatan fototerapi untuk mengelakkan kerosakan otak akibat tahap bahan kimia bilirumin yang terlalu tinggi kadarnya dalam darah.
•Penderita G6PD akan berdepan komplikasi tertentu jika tersalah makan. Makanan yang disebut sebagai ‘makanan pembunuh’ ialah kacang parang.

SIMPTOM-SIMPTOM G6PD

Akibat kegagalan kemasukan oksigen ke seluruh anggota tubuh secara efektif,maka akan berlaku gejala -gejala berikut:

•Sakit atau pening kepala
•Kesukaran bernafas
•Degupan jantung yang kencang
•Nadi berdenyut pantas
•Kenaikan suhu badan mendadak
•Kulit & membran mukus menjadi kekuningan
•Pernafasan menjadi lebih pantas
•Kesihatan mulai merosot,badan menjadi lemah
•Air kencing bertukar menjadi kuning gelap

L..O..V..E


Kasih Dihulur Sayang Ditabur
cinta hati
Yang Terindah

Wahai Suamiku

Jika seorang isteri menangis dihadapanmu,
itu bererti dia tidak dapat menahannya lagi.
Jika kau memegang tangannya saat dia menangis,
dia akan tinggal bersamamu sepanjang hidupmu…
Jika kau membiarkannya pergi,
dia tidak akan kembali menjadi dirinya yang dulu, selamanya!
Seorang isteri tidak akan menangis dengan mudah,
kecuali didepan orang yang sangat dia sayangi,
dia akan menjadi lemah!
Seorang isteri tidak akan menangis dengan mudah,
hanya jika dia sangat menyayangimu.
Dia akan menurunkan rasa EGOnya .
Wahai suami2…
jika seorang isteri pernah menangis karenamu,
tolong pegang tangannya dengan penuh pengertian.
Kerana dia adalah orang yang akan tetap bersamamu
sepanjang hidupmu,
disaat kau terperuk terlalu dalam.
Wahai suami2…
jika seorang isteri menangis keranamu,
tolong jangan mensia2kannya
Mungkin, kerana keputusanmu, kau merosakkan kehidupannya.
Saat dia menangis didepanmu,
saat dia menangis keranamu…
Lihatlah jauh kedalam matanya.
Dapatkah kau lihat dan kau rasakan SAKITnya
yang disebabkan perbuatanmu ?
Dibalik KELEMBUTANYA dia memiliki kekuatan yang begitu dahsyat..
TUTUR katanya merupakan KEBENARAN…
SENYUMANnya adalah SEMANGAT bagi orang yang dicintainya…
Dia TERSENYUM bila melihat temannya tertawa…
Dia TERHARU dan MENANGIS
bila melihat KESENGSARAAN pada org2 yg dikasihinya…
Dia mampu TERSENYUM dibalik KESEDIHANnya…
Dia sangat GEMBIRA melihat KELAHIRAN…
Dia begitu sedih melihat KEMATIAN..
TITISAN air matanya bisa membawa PERDAMAIAN.

buat baba:mama mengharapkan baba sentiasa menjadi insan yang sentiasa memahami mama.

Buat yang begelar isteri

Pesanan isteri ‘Auf bin Muhlim Ashaibani kepada puterinya ketika hendak bernikah dengan al Haris bin Amr, raja negeri Kandah. Sewaktu utusan diraja hendak membawa pengantin untuk disampaikan kepada raja, ibunya berwasiat kepada anak perempuannya:
  “Wahai anakku! Kalaulah wasiat ini untuk kesempurnaan adabmu, aku percaya kau telah mewarisi segala-galanya, tetapi ia sebagai peringatan untuk yang lalai dan pedoman kepada yang berakal.” Andai kata wanita tidak memerlukan suami kerana berasa cukup dengan kedua ibu bapanya, tentu ibumu adalah orang yang paling berasa cukup tanpa suami. Tetapi wanita diciptakan untuk lelaki dan lelaki diciptakan untuk mereka. Wahai puteriku, Sesungguhnya engkau akan meninggalkan rumah tempat kamu dilahirkan dan kehidupan yang telah membesarkanmu untuk berpindah kepada seorang lelaki yang belum kamu kenal dan teman hidup yang baru. Kerana itu, jadilah ‘budak’ wanita baginya, tentu dia juga akan menjadi ‘budak’ bagimu serta menjadi pendampingmu yang setia. Peliharalah sepuluh sifat ini terhadapnya, tentu ia akan menjadi perbendaharaan yang baik untukmu.
Pertama dan kedua, berkhidmat dengan rasa puas serta taat dengan baik kepadanya.
  Ketiga dan keempat, memerhatikan tempat pandangan matanya dan bau yang diciumnya. Jangan sampai matanya memandang yang buruk daripadamu dan jangan sampai dia mencium kecuali yang harum daripadamu.
  kelima dan keenam, memerhatikan waktu tidur dan waktu makannya, kerana lapar yang berlarutan dan tidur yang terganggu dapat menimbulkan rasa marah.
  Ketujuh dan kelapan, menjaga hartanya dan memelihara kehormatan serta keluarganya. Perkara pokok dalam masalah harta adalah membuat anggaran dan perkara pokok dalam keluarga adalah pengurusan yang baik.
  Kesembilan dan kesepuluh, jangan membangkang perintahnya dan jangan membuka rahsianya. Apabila kamu tidak mentaati perintahnya, bererti kamu melukai hatinya. Apabila kamu membuka rahsianya kamu tidak akan aman daripada pengkhianatannya.
Kemudian janganlah kamu bergembira di hadapannya ketika dia bersedih atau bersedih di hadapannya ketika dia bergembira. Jadilah kamu orang yang sangat menghormatinya, tentu dia akan sangat memuliakanmu. Jadilah kamu orang yang selalu sepakat dengannya, tentu dia akan sangat belas kasihan dan sayang kepadamu. Ketahuilah, sesungguhnya kamu tidak akan dapat apa yang kamu inginkan sehingga kamu mendahulukan keredhaannya daripada keredkaanmu, dan mendahulukan kesenangannya daripada kesenanganmu, baik dalam hal yang kamu sukai atau yang kamu benci dan Allah akan memberkatimu...

1month ::Beradu:

si puteri mama ni mudah jer nak tidur.tak payah dodoian
tak payah penyusuan.tak payah nak peluk2.kalau dia dah ngantuk.tido ajer.
mudah sungguh jaga abang dan aunie.janji perut dia kenyang.itu dah cukup.
tetapi ada gak gelagat yang kadang2 nak ditunjukkan.saja nak bagi pengalaman indah untuk dikenang.

kalau nak tido...,atas kerusi kapal terbang yg kecik tu pun
aunie leh lena puas.siap berdengkur lagi.

ini tak ker haru tetiba aunie meragam gini?
Timang timang anakku sayang
Buah hati ayahanda seorang
Jangan menangis dan jangan merajuk sayang
Tenanglah tenang di dalam buian
Betapakah hati kan ria
Ingat kau begurau dan ketawa
Semogalah jauh dari marabahaya sayang
Riang gembira sepanjang masa
Setiap waktu ku berdoa
Pada Tuhan Yang Maha Kuasa
Jika kau sudah dewasa
Hidupmu bahagia sentiasa
Kasih hati permata ayahanda
Tidurlah tidur pejamkan mata sayang
Esok hari bermain kembali
ni kalau datang mood nak bermanja la ni @ bila perut aunie meragam.
seronok mama tengok.
bahagia hati mama bila tengok gambar ni.manja sungguh aunie dengan baba yer.

moga aunie dan abang sentiasa menjadi penyejuk mata dan hati kami.

Imunisasi Bayi



Penyakit yang dapat dielak dengan vaksinasi

1. Tuberculois (TB ) – penyakit merebak melalui udara seperti bersin, batuk dan pernafasan. Ia menyebabkan masalah pada paru-paru dan mungkin juga memberi kesan pada tulang dan meninges(otak)

2. Hepatitis B - penyakit hati merebak daripada darah atau cecair badan lain seperti air liur, air kencing. Ia menyebakan kerosakan hati dan dalam jangka panjang boleh menjadi kanser.

3. Diphtheria – memberi kesan kepada sistem pernafasan disebabkan bacterium yang merebak melalui batuk dan bersin. Ia akan menghasilkan toksin yang menyebabkan komplikasi terhadap kegagalan jantung dan paralysis.

4. Tetanus (kancing gigi) – bakteria yang masuk ke badan akibat luka dalam, gigitan binatang, efeksi telinga, gigi dan tali pusat bayi atau calar yang kecil. Ia juga dikenali sebagai kancing gigi kerana gusi akan terkancing dan perlu rawatan di hospital. Jika tidak dirawat boleh menyebabkan kematian

5. Pertussis (batuk whooping) – bakteria mudah merebak melalui sentuhan, batuk dan bersin. Boleh menyebabkan keradangan pada paru-paru.

6. Polio – disebabkan oleh virus polio yang boleh merebak daripada mereka yang menghidapnya atau melalui makanan dan minuman yang tercemar. Ia boleh menyebabkan sakit otot dan lumpuh.

7. Penyakit haemophilus influenza jenis B (Hib) – disebabkan bakteria dipindahkan melalui udara. Jika paru-paru atau saluran darah tercemar, ia akan menyebabkan keradangan pada otak (meningitis)

8. Measles – disebabkan oleh virus yang disebarkan melalui pernafasan, batuk atau bersin. Menyebabkan keradangan paru-paru dan otak. Wanita mengandung juga perlu berhati-hati dengan penyakit ini kerana boleh menyebabkan keguguran atau kelahiran pra matang.

9. Mumps – disebabkan oleh virus dari keluarga virus paramyxo. Mudah tersebar melalui udara. Boleh menyebabkan keradangan otat, pekak atau kematian.

10. Rubella (german measles)– merebak melalui udara sama ada batuk, bersin atau pernafasan. Wanita mengandung juga perlu berhati-hati dengan penyakit ini kerana boleh menyebabkan komplikasi ketika mengandung.

Carta perkembangan Bayi

tumbesaran bayi yang menyusu ibu
1 bulan
 * Mengangkat kepala sambil perut menyentuh lantai
* Menggerakkan kepala ke kiri dan kanan
* Bertindakbalas terhadap bunyi yang kuat

2 bulan
* Menggerakkan mata mengikut pergerakan objek
* Mengulangi bunyi vokal seperti "oh" dan "ah"

3 bulan
* Mengangkat kepala sehingga 45°
* Mengangkat kepala sambil perut dan dada menyentuh lantai
* Mengukir senyuman sosial

4 bulan
* Mengangkat kepala sehingga 90°
* Duduk dengan sokongan
* Berguling (dari kedudukan meniarap ke kedudukan menelentang)
* Mengimbang badan menggunakan kedua-dua kaki

5 bulan
Mula tumbuh gigi

6 bulan
* Menghasilkan bunyi dengan 2 suku kata
* Menggapai dan menggenggem objek
* Duduk sendiri dengan sokongan yang minima
* Berguling (dari kedudukan menelentang ke meniarap ke kedudukan menelentang semula)

7 bulan
* Mengajuk bunyi-bunyian
* Menyuap sendiri makanan
* Duduk tanpa sokongan

8 bulan
* Menghisap objek
* Memanggil 'ibu" atau "ayah"
* Mula merangkak
* Bertindakbalas terhadap nama sendiri

9 bulan
* Mengangkat perut untuk duduk
* Berdiri sambil berpegang kepada sesuatu
* Memahami keadaan kekal objek

10 bulan
* Mengambil objek menggunakan 2 jari
* Merangkak dengan sempurna (perut tidak menyentuh lantai
* Menolak badan untuk berdiri dari kedudukan duduk

11 bulan
* Menepuk tangan
* Melambai
* Berdiri dengan sendiri selama beberapa saat
* Memanggil dan mengenali ibu bapa sendiri
* Memahami maksud "tidak"

12 bulan
* Menggeleng
* Memahami arahan mudah
* Berjalan dengan bantuan

13 bulan
* Mengucapkan 2 perkataan (conton: hai dan bye)
* Berdiri dengan sempurna
14 bulan
* Makan menggunakan jari
* Melangkah beberapa langkah tanpa bantuan luar

15 bulan
* Gemar melihat dan menyelak buku
* Berjalan dengan sempurna
* Memanjat tangga

16 bulan
* Bersedih apabila tidak mendapat sesuatu yang diingini

17 bulan
* Bertindakbalas terhadap arahan mudah

18 bulan
* Mengucapkan sehingga 15-20 perkataan
* Minum menggunakan cawan
* Makan menggunakan sudu

19 bulan
* Boleh menggunakan sudu dan garfu
* Berlari dengan sempurna

20 bulan
* Membuka pakaian sendiri tanpa bantuan sesiapa
21 bulan
* Berjalan menaiki tangga dengan bantuan
* Mula mempelajari sehingga 5 perkataan sehari

22 bulan
* Mula mempelajari sehingga 10 perkataan sehari
* Memahami 2 arahan yang berturut (contoh: Ambil anak patung kamu dan bawa ke sini)
* Boleh mengawal pundi kencing

23 bulan
* Menggunakan 50-70 patah perkataan
* Menamakan gambar-gambar mudah di dalam buku
* Menuruni tangga dengan bantuan

24 bulan
* Memakai dan menanggalkan pakaian dengan sendiri
* Sesetengah ucapannya boleh difahami
* Membuat ayat menggunakan 3-4 patah perkataan

::si kecil::

Cepatnya hari berlalu.Puteri hati yang kecil rupanya makin membesar.Menunjukkan perkembangan positif mama dan baba mengucapkan syukur kehadrat illahi.anak mama dan baba membesar penuh sihat.Alhamdulillah...
Ulfah aunie dah 2bulan rupanya.Dah pandai mengeluarkan bunyi beraneka jenis.ah!uh!eh!oh semunya bermain dibibir setiap hari.bila diagah2 puteri hati mama dan baba yang serius amat dah pandai senyum. Subahanallah indahnya ciptamu ya Allah....

Anak mama dihari pertama

masa ni anak mama berusia seminggu

ni pada hari ke 22
senyum sampai terpejam mata.apa yang lucu sangat sayang

ketika berusia sebulan.mama dah habis pantang
baba bawa aunie gi jalan2.pandai aunie tengok luar yer.aunie belajar apa sayang?

tanpa mama sedar si merah mama ni dah besar la sayang.
dah mula menunjukkan isi yang berkatam2.dah 4kg lebih.dah terasa lenguh
tangan mama ni bila pegang aunie lama2

manis aunie senyum.dan mama harap aunie senyum selalu.
biarpun nanti andai ada gerimis yang mengalir diwajahmu
mama beharap seketika cuma
dan
aunie akan terus tersenyum.

p/s mama:hidup ni takkan lari dari masalah.menangis meraung bukan penyelesaiannya

Sanah Helwah Ya Umi

YA RABB
aku menadah doa
memohon setinggi pengharapan
moga dipanjangkan umur umiku
redhoilah perjalanannya
titipkan manghfirahMU padanya

selamat hari lahir umi.
Semoga Allah SWT menjadikan kebaikan yang banyak kepada umi.
terima kasih umi kerana melahirkan kami...mengasuh  mendidik serta membesarkan kami.
kami sayang umi.

memancar sang suria
besinar cahayanya
begitulah beseri
wajah umiku sayang
aku sayang umi
umiku sayang umi
sayang sayang umi
umiku sayang

Ber"Bf"yok!

persoalan: tolong saya

sy br bersalin sebulan lps dan mempunyai azam utk menyusu sepenuhnya.Tapi malangnya susu saya tak banyak.dan membuatkan baby sering mengamuk.pernah sy minta mak bidan urut lancarkan susu saya.Tapi kata mak bidan brest kecik mcm mana nak ada susu.mslah ni mmg merunsingkan.betul ker?my hubby yg mndengar kata mak bidan tu memujuk sy untuk memberi baby susu fomular.sedih sgt...bila tengok kwn2 yang berjaya membuat stock penyusuan dengan jayanya..hati saya bertambah sakit.kenpa sy takboleh lakukan begitu juga pada anak saya...tolong saya kwn2 lepas memberi susu formular baby lebih gemarkan botol dari my breast.mcmmana sy nk trus galakkan supaya baby menghisap susu ibu....

jawapan:
Re: tolong saya

tahniah kpd ctnuur sbb berniat nk susukan baby..
sy tlg bg respond sikit la ya smntara nk tggu sifoo yg lain bg feedback..mslh ctnuur ni berlaku jugak kat ibu2 lain sebenarnya..for ur info, breast kecik bkn pnyebab susu x byk..xde kaitan pun..
ape yg bule sy cdgkn smntara tgu yg lain bg tips, ctnuur perlu gali sbyk mungkin ilmu ttg pnyusuan ni..bule mula dr forum ni, lg bgus kalo dpt khatam sume thread & carik juga info kat forum lain..mmg byk info brguna..
ni based on pglmn sy la ye..dr situ ctnuur akan tau ape kebaikkan, ape mslh yg mungkin awk hadapi, camne cr nk hadapinye,pglmn mommy lain, ikhtiar nk tmbah susu etc etc..jd scra x lgsg, bule kaitkan ngan mslh yg ctnuur hadapi..n bf mom akan lebih konfiden bile ada suara² lain yg mmberi 'pendapat' mereka sndiri

Re: tolong saya

ctnuur, saya simpati bace cerita awak, terkenang saya dulu semasa lahirkan anak pertama. saya boleh kongsi pengalaman.. mungkin hampir sama.
selain kurangnya kesedaran dan ilmu ttg bfeeding, kesilapan saya dulu...
- selalu rasakan baby nangis sbb susu tak cukup
- mula introduce botol seawal 1 week dgn formula
- tidak pump
- stress
- tak selera makan
- kurang minum
- kurang tenaga sbb kurang mkn/minum so ngadu penat nak bfeed lama dan kerap
- minum ginseng yg memanaskan badan
kesan2nya..
- susu makin kurang
- baby takmo bf direct
- pospartum depression

so please do the opposite
- elakkan botol - guna cup/sudu/shringe utk suapkan susu (ebm). bagi sebelum die menangis.
- offer your b instead, byk kan skin to skin
- pump setiap 2-3j selama 20m on each breast. walaupun setitis yg keluar, teruskan.
- jangan stress, channel your mind for positive thinking on bfeeding
- makan secukupnya, please eat those to increase the supply
- minum air cukup/banyak - suam be it milo or plain water. tgh malam kul 3pg pon bangun minum air. jgn biarkan diri dahaga.
- jgn ambil ginseng, lebih baik amik vitamin such as obimin yg u mkn mase pregnant
- jgn stress. kalau chocolate boleh hilangkan stress (mcm saya), makan! kalau tgk tv boleh hilang stress, tgk!

bile disuruh bg botol/formula, ni ade jawapan i pernah guna sbg panduan.
- non bfed babies always fall sick... i tak sanggup. ade kawan citer, tiap2 bulan sakit. pastu payah nak baik.
- nangis? biasala mungkin ngantuk, mungkin colic
- both mom n baby baru nak belajar bfeeding.. dah pandai nanti oklah. susah2 dulu...
- botol tak boleh, nnt taknak breasts...
- pump sikit, ramai mommies citer mula2 mmg sikit, kerap2 buat byk la.. biasa la ni..
- simply say MOTHER'S MILK IS THE BEST. tgk kat tin formula tu!
- bg contoh celebrity yg bf.
sebenarnya byk advise yg berkenaan u bole search. sementara tunggu experts advise.

Re: tolong saya

salam momma2 semua..
sangat2 bersetuju dengan pendapat momma aam... sangat2 setuju!!
sy bersetuju 200% hasil dari kesedaran yg timbul, ilmu yg sedang dan masih dicarigali sampai sekarang tentang BF.
sy juga penah gagal pertama kali dulu. dan skrg sy berusaha untuk berjaya bagi anak yg kedua untuk pengalaman BF yang pertama.
btw, tahniah sy ucapkan kepada momma ctnuur kerana berusaha mencari jalan dan ikhtiar utk menjayakan perjalanan BF beliau bersama bayi. langkah yg anda buat sangat tepat.
sememangnya tindakan yg bijak untuk diambil apabila kita dh mula ada kesedaran nak BF, dan kalu ada masalah sepatutnya rujuk pada rakan2 yg pro BF. kalu tersilap rujuk rasanya momma ctnuur akan kecundang di pertengahan jalan.
nasihat saya terus menggali ilmu tentang BF. Jangan putus asa kerana masih belum terlewat dan masih ada kesempatan untuk ctnuur berjaya...
chaiyok! chaiyok!
p/s: Breastfeeding is forever a learning process for both mom and baby. leh terjah sini dan belajar ilmu BF...

Re: tolong saya

setuju setuju..saya pun gagal kali pertama sbb no support dan tiada ilmu,so sekarang ilmu hanya dihujung jari...klik saja dah jumpa!! berjaya juga akhirnya dan telah memecah tradisi keluarga dan kat ofis ni sbg pengepam tegar dan ramai followers..termasuk ipar duai...
hehe sampai dapat arrange dgn management ofis buat b/pumping corner dan ruang khas simpan susu & ice pack kat dlm fridge pantry...
anyway, susu sikit juz try pam selepas baby menyusu utk stimulate production. susu sikit pada awal kelahiran memang normal sbb badan baru nak adjust dgn keperluan baby..juz need stimulate the breast utk produce byk susu.
breast kecik tak de kena mengena, kalu tanya org tua2 sometimes diaorg based on pengalaman je but no knowledge pasal anatomi breast dan production susu.

permasaalahannya rumit tapi penyelesaiannya amat mudah..ini yg mama dapat pelajari

Tanggungjawab Ibu Bapa

Apabila memperkatakan tanggungjawab ibu dan bapa, maka ibulah yang selalu ditekankan.
Memang tidak dapat dinafikan besarnya peranan ibu dalam mendidik anak. Kalau tidak, masakan lahir ungkapan ‘ibu sekolah pertama’ , ‘tangan yang menghayun buaian bisa menggoncang dunia’ dan lain-lain yang seumpama dengannya.
Namun, ini tidak bermakna peranan bapa kurang penting atau bapa boleh berlepas tangan begitu saja. Bapa adalah ketua keluarga dan pemimpin dalam rumahtangga.
 Firman Allah yang bermaksud: “Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu daripada neraka…” adalah ditujukan kepada mereka.
Terdapat banyak contoh dalam al-Quran dan as-Sunnah yang menunjukkan peranan yang dimainkan oleh bapa dalam mendidik anak.
Antaranya firman Allah yang bermaksud:
“Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, semasa dia memberi nasihat kepadanya: Wahai anak kesayanganku, janganlah engkau mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), sesungguhnya perbuatan syirik itu adalah satu kezaliman yang besar.”   (Luqman 31:13)
Jelas di sini, Luqman al-Hakim sebagai ayah menjalankan tanggungjawabnya secara langsung dalam mendidik anaknya. Allah tidak mengatakan ‘isteri Luqman berkata kepada anaknya’ atau ‘Luqman berkata kepada isterinya agar memberitahu anaknya’. Tetapi Luqman sendiri yang berbicara kepada anaknya dengan nada dan bahasa yang sangat lunak dan penuh kasih sayang.
Dengan menginsafi besarnya tanggungjawab dalam mendidik anak, seorang ayah akan berusaha sedaya mampu mendekati anaknya dengan belaian mesra dan kasih sayang. Ayah yang bertanggungjawab tidak akan berselindung di sebalik alasan sibuk, banyak kerja, ibunya ada dan sebagainya.
Lihatlah Abu al-Anbiya’ Ibrahim alaihissalam yang diperintah oleh Allah agar meninggalkan isteri tercinta bersama putera kesayangan yang masih kecil di bumi yang gersang, sepi dan kosong tanpa penghuni. Apabila baginda kembali semula ke tempat itu beberapa tahun kemudiannya, baginda tidak melepaskan peluang mendekati puteranya dan memastikan putera kesayangan itu mendapat didikan yang sempurna daripada bondanya.
Cuba perhatikan dan renungkan keadaan seorang ayah yang hebat dengan seorang anak yang beradab, digambarkan Allah dalam firman-Nya yang bermaksud:
“Maka ketika anaknya itu sampai (ke peringkat umur yang membolehkan dia) berusaha bersama-sama dengannya, Nabi Ibrahim berkata: ‘Wahai anak kesayanganku! Sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku akan menyembelihmu; maka fikirkanlah apa pendapatmu?’ Anaknya menjawab: ‘Wahai ayah, jalankanlah apa yang diperintahkan kepadamu; insya Allah, ayah akan mendapati daku daripada orang-orang yang sabar.”   (As-Saffat 37:102)
Lihat! Meskipun lama terpisah, jarak yang begitu jauh, tanpa alat komunikasi yang canggih seperti sekarang, baginda tetap mempunyai hubungan yang mesra dan intim dengan puteranya. Dan apabila menerima satu perintah yang perlu disampaikan, baginda sendiri berbicara dengan puteranya secara langsung ‘Sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku akan menyembelihmu; maka fikirkanlah apa pendapatmu?’. Baginda tidak menyuruh isterinya menyampaikan dengan alasan isterinya lebih rapat dengan anak, lebih memahami hati dan perasaan anak dan lebih tahu cara serta masa yang paling sesuai untuk berbicara dengan anak.
Perhatikan pula kisah Nabi Allah Yaaqub bersama putera-puteranya. Ia jelas menunjukkan betapa rapat dan telusnya hubungan antara ayah dengan anak. Yusuf menceritakan mimpinya kepada ayah, bukan kepada ibu. Abang-abang Yusuf meminta izin daripada ayah untuk membawa Yusuf keluar bersama mereka. Mereka tidak menggunakan ibu sebagai orang tengah, dan Yaaqub juga tidak menyuruh isterinya menyelesaikan permintaan anak-anaknya. Gambaran yang cukup jelas menunjukkan rapatnya hubungan anak dengan bapa dan peranan yang dimainkan oleh bapa di dalam mendidik dan menunjuk ajar anak- anaknya secara langsung.
Daripada Umar bin Abi Salamah r.a., dia berkata: “Ketika masih kanak-kanak, saya berada di bawah peliharaan Rasulullah s.a.w. Pada waktu makan, saya menghulurkan tangan ke setiap penjuru dulang untuk mengambil makanan. Maka baginda berkata kepada saya: ‘Wahai anakku! Bacalah Bismillah, makan dengan tangan kanan dan ambillah yang paling dekat denganmu.’”  (Al-Bukhari dan Muslim)
Umar adalah anak tiri Rasulullah s.a.w. Baginda dengan penuh rasa tanggungjawab mendidik anak di bawah jagaannya secara langsung. Baginda tidak menyerahkan kepada ibu anak itu sahaja untuk mengajarnya.
Sama-samalah kita berdoa agar kita menjadi ayah dan ibu yang tahu tanggungjawabnya serta melaksanakannya dengan baik dan berkesan.

bye...bye

4 dis 2010
mama dah lepas pantang.so nak bersuka ria balik kampung.nak bawa orang baru si kecil Ulfah Aunie berjumpa sanak saudara nun jauh di semenanjung.
nak bawa abang fuad jalan2.kerana abang fuad selalu bersungut.boring amat duduk dekat pulau ni.
abang fuad rindu untie..rindu nenek..rindu paktam...rindu pak teh
n
abang fuad windu semua sedara kat kampung sana.
dan bersempena baba dapat tiket free ni tunggu apa lagi?
jom ler...
aunie terbang di usia sebulan setengah.tahniah...pecah rekod setakat ni.

pandai abang ngasuh adik.macam tula.abang kena jaga adik baik2 yer sayang.
bukan hari ni jer.selamanya abang kena jaga adik.

muhim!!!


semenjak ada anak kecik ni mama teringin nak beli benda alah ni.
Muhim ker?
sure la muhim.muhim jiddan!
ni bukan apron yer cik2 smua.
.ni adalah nursing cover.

Bagus benda ni.taklah bila kita menyusu anak jadi tumpuan setengah pihak.
dan tak lah segan silu bila kita nak Bf baby.
bukan semua tempat ada tersedia bilik khas untuk para ibu.
nak beli sgt2 tapi mama malas nak beli online.
dekat mall mama tak nampak dijual lagi benda nih.
so nak tak nak kena online gak.

mama bekenan yang nih cute sangat2

oklah nanti mama rajin sikit ma order la.
nak order 3helai leh tak?
hahaha...
itu soalan mama untuk baba.
baba pun leh wat suprise kat mama.
sure mama teruja habis nanti.
nnti baba klik jer kat atas tu tgk acc akak tuh yer.
hehehehe
yang ni pun menarik gak.comelkan?
so silalah tempah...
sebab lepas ni nak Bf auni kat tengah padang pun
mama tak kesah
sebab aurat mama still terjaga.
Insyaallah

wanita @ kupu-kupu


Kasihan kupu-kupu, badanya cantik dan mempersona tetapi kalau ditambah dengan kekuatan malam, ia bermaksud lain. Hakikatnya kupu-kupu bukan semuanya keluar malam. Sebilangan sahaja yang gemar ‘berpeleseran’ pada waktu hitam pekat, itupun kerana terpedaya oleh lampu di pinggiran jalan.
Kupu-kupu tetap indah, cantik dan menawan. Sebilangan besar kupu-kupu terbang pada waktu siang, hinggap pada bunga-bungaan, menghirup manisan yang tersembunyi di tengah-tenagh kelopok bunga. Kemudian kupu-kupu terbang lagi dan hinggap di dedaunan segar. Sesiapapun pasti melirik apabila terperasankan kelibat kupu-kupu melintasi, hati sesiapapun ingin memiliki keindahan, kecantikan dan keunikan di hujung jari. Tetapi sayap kupu-kupu mudah berderai, apabila sudah berderai, tiada siapa yang menginginkan,
kupu-kupu pun terbiar.
Wahai wanita dan kupu-kupu, anda ada persamaan….
Wahai wanita dan kupu-kupu, anda tamsilan kepada keindahan…
Wahai wanita dan kupu-kupu, anda juga tamsilan kepada kerosokan dan kemusnahan..
Demikianlah wanita dijadikan Tuhan menghiasi bumi ini sebagaimana kupu-kupu dijadikan Tuhan untuk menghiasi bunga-bungaan. Tanpa wanita, dunia ini terasa sempit dan tidak seronok untuk didiami. Kaum lelaki berasa rimas sebagaimana
 Nabi Adam as pernah dilanda gelisah meskipun hidup dipenuhi kenikmatan di syurga. Lalu baginda memohon kepada Tuhan agar dijadikan seorang teman. Agar boleh dia berbicara, bergurau senda dan membina sahsiahnya. Terciptalah Siti Hawa daripada tulang rusuk kiri Adam as. Barulah terisi jiwa Nabi Adam as dan segala kenikmatan syurga di sekelilingnya terasa wujud.
Ternyata wanita cukup perlu dalam kehidupan lelaki sebagaimana bunga amat perlu kepada suntingan kupu-kupu untuk merealisasikan proses pendebungaan. Tanpa permaisuri, siapalah lelaki yang bergelar raja itu, tanpa isteri siapalah lelaki yang bergelar suami itu, tanpa wanita siapalah pria yang mahu digelar pemimpin itu dan tanpa perempuan siapalah pria yang mahu digelar pemimpin itu dan tanpa perempuan siapalah maskulin yang konon mahu digelar ayah itu?
Tanpa Siti Khadijah barangkali Rasulullah saw tidak mendapat ‘dorongan’ yang amat diperlukan untuk terus bangun, berpegang teguh kepada keyakian dan menyebarkan Islam sebagaimana semestinya. Tanpa Aishah, barangkali banyak hadis Rasulullah saw tidak sampai kepada umat islam seluruhnya. Tanpa Fatimah az-Zahrah, barangkali Saidatina Ali tidak muncul sebagai menantu Rasulullah saw yang amat disayangi. Tanpa Asiah, barangkali Nabi Musa as tidak terbela hingga menjadi penentang kepada suaminya yang amat kufur dan mengaku tuhan itu. Tanpa Mashitah, barangkali tidak tebukti betapa wanita boleh berpegang teguh kepada keimanan meskipun maut di depan matanya. Dan tanpa wanita, siapalah lelaki kerana setiap lelaki lahir daripada perut wanita.
Namun seorang wanita yang menjadi isteri kepada Nabi Nuh as telah bertukar menjadi seorang penentang kepada kebenaran. Seorang wanita di zaman permulaan islam sanggup melapah dada Saidina Hamzah dan menguyah hatinya. Seoarang wanita tergamak meletakkan najis unta ke kepala Rasulullah saw dan dalam sejarah manusia sejagat ramai menjadi pendorong kepada kemaksiatan, kekufuran, kehancuran dan kemusnahan lelaki.
Alangkah besar dan pentingnya peranan wanita dalam kehidupan lelaki, sebagaimana besar dan pentingnya peranan kupu-kupu dalam menambah biakan bunga-bungaan dan menambah keceriaan bumi ini. Tetapi, alangkah besar dan hebatnya peranan wanita dalam merosakkan kehidupan lelaki, sebagaimana besar dan hebatnya peranan kupu-kupu merosakkan diri sendiri dengan menerjah api.

Salam Aidiladha

~Buat seluruh umat islam Salam Aidiladha~

Abang n Adeq

ni adik 5bulan dalam rahim mama

baba snap gambar pertama adik waktu adik baru keluar dari OT
(mama bersalin dekat adik secara czer)

adik 2jam selepas kelahiran.kulit adik semakin tegang.
bedung adik baba beli dekat sis mazlina.cantikkan?

terkejut abang bila balik sekolah adik dah ada.masa abang tinggal mama untuk kesekolah
adik masih dalam perut mama.Sekali bila balik adik dah kuar la....

rutin harian abang.Bangun tido kena cium adik dulu.Sayang sungguh abang dekat adik

kalau boleh 24jam abang nak dok dengan adik...

bila baba dan mama tatap gambar ni...terasa sungguh betuah baba dan mama sebab punya anak yang penyayang.Adik contohi abang yer.Abang tunjukkan teladan yang baik untuk adik.jadi anak yang soleh dan solehah.

By: Jalaluddin Rumi Kau & Aku

Nikmati waktu selagi kita duduk di punjung, Kau dan Aku

Dalam dua bentuk dan dua wajah — dengan satu jiwa,

Kau dan Aku.

Warna-warni taman dan nyanyian burung memberi obat keabadian

Seketika kita menuju ke kebun buah-buahan, Kau dan Aku.

Bintang-bintang Surga keluar memandang kita –

Kita akan menunjukkan Bulan pada mereka, Kau dan Aku.

Kau dan Aku, dengan tiada ‘Kau’ atau ‘Aku’,

akan menjadi satu melalui rasa kita;

bahagia, aman dari omong-kosong, Kau dan Aku.

Burung nuri yang ceria dari surga akan iri pada kita –

Ketika kita akan tertawa sedemikian rupa; Kau dan Aku.

Ini aneh, bahwa Kau dan Aku, di sudut sini …

Keduanya dalam satu nafas di Iraq, dan di Khurasan –

Kau dan Aku.

ramadhan kareem...muhasabah ramadhan

Hari raya hari kemenangan

Hari kesyukuran dilimpahi kemuliaan

Di lipatan seni mehnah

Ada maksud murni yang lebih hakiki
Pada nafsu yang dilentur lapar dahaga

Pada fikiran disinar wahyu dan sabda

Pada hati bersih di solat tarawih

Apakah semuanya telah dimiliki

Puasa mengajar erti ketabahan

Menghadap ujian berlandaskan iman

Puasa perisai yang sangat maknawi

Penyinkap hijab antara hamba dengan Illahi

Puasa sempurna menahan rohani dan rasa

Puasa sederhana menahan indera dan juga anggota

Puasa biasa hanya melawan lapar dan dahaga

Lalu di manakah puasa kita

Adakah masih di tahap lama

Lalu muhasabah di hujung Ramadhan

Sudahkah terbangun jiwa teguh dankukuh

Atau kolam jiwa masih tercemar keruh

Bersembilu dosa duri angkara

Ketika bertahmid, bertakbir, bertasbih

Terasakah ita hamba Illahi

Yang hanya mampu mengukir tadbir

Sedangkan padaNya segala takdir

Pssst!tepuk dada tanya iman.Dimanakah letak nilai seorang abid pada kita...ya Illahi golongkan kami bersama para mukminin yang soleh.

mama dan ramadhan

Alhamdulillah mama dapat menempuhnya walaupun sedikit sukar diawalnya.Bukan kerana baby dalam kandungan ni.Tapi kerana penyakit yang mama hidapi.Mama cepat lapar.Bila teramat lapar mama takkan mampu buat apa2.Bila kaki tangan mula mengeletar.Mata pun mula berpinau.Jantung mula berdegup kencang....hanya katil tempat mama beristirehat.So dengan keadaan mama sekarang memang semakin susah la tuk mama lalui.Tapi Alhamdulillah....keberkatan ramadhan mengundang kekuatan untuk mama terus tempuhi.kuatkanlah aku YA RABB...
Kebertulan umi dengan adam sibuah hati ada sini.Menyambut kemulian ramdhan dibumi labuan.Seronok sangat.Juadah jangan cakapla...tunjuk2 tak main ler.Mama lebih suka buat sendiri.Ondeh2 ker..lopis ker..puding ker...segala macam juadah mama lebih suka masak sendiri.Kalau tiba2 teringin nak makan sesuatu dan tak reti nak buat mama akan layari kat sini.macam2 juadah ada.Tinggal beli bahan jer.pastu dengan bantuan baba kerja mama makin jadi lagi mudah.Alhamdulillah.
Ya Allah...aku hamba yang hina.Bermunajat memohon kerahmatanMU.dipelihara dengan keredhaanMU. diberkati kami didalam ramadhanMU.Ya ALLAH panjangkan umurku dan seluruh ahli keluargaku.Jangan jadikan ramadhan ini terakhir buat kami.Ya Allah terimalah taubat kami.kuatkan iman kami...peliharalah kami dalam riayah dan inayahMU..aminnnnn

::Buat Muslimah::

Duhai Gadis …
Gadisku… sesungguhnya kejadianmu terlalu unik, tercipta dari tulang rusuk Adam yang bengkok yang menghiasi taman2 indah lantas menjadi perhatian Sang Kumbang untuk mendekatimu, namun … tidak semua bunga senang di dekati lantaran duri mawar, dari kejauhan sudah terhidu akan keharuman serta kilauan warnanya memancar indah mengundang kegaguman terhadap sang kumbang … tapi Awas !!! duri yang memagari bisa membuatkan sang kumbang berfikir beberapa kali untuk mendekatinya.

Gadisku… aku suka kau sekiranya seperti mawar aspirasi setiap mujahidah. Bentengilah dirimu dengan perasaan malu yang bertunjangkan rasa keimanan dan keindahan taqwa kepada Allah swt… hiasilah wajahmu dengan titisan wudu’, bibirmu dengan tilawatilqur’ an dan zirullah, matamu dengan memandang segala keindahan af’alullah di muka bumi dan langit, telingamu diperdengarkan dengan tazkirah2 yang akan menambahkan ma’rifat kepadaNya, akalmu tafakkur dan tadabbur setiap bait2 Kalamullah dan hatimu dengan musyahadah kepada Wajhullah Taala…

Iangatlah bahawa ciri2 seorang wanita solehah ialah ia tidak melihat kepada lelaki dan lelaki tidak melihat kepadanya dengan pandangan nfsu dan syahwat melainkan bertambahnya keiamanan salah seorang antara mereka. Sesuatu yang tertutup itu lebih berharga jika di bandingkan dengan sesuatu yang terdedah… umpama mutiara yang di dedahkan buat perhatian umum dengan permata yang tersembunyi, pasti yang tersembunyi itu melebihi daripada yang terdedah…

Wanita solehah yang taat dan patuh pada al-Khaliq dalam melayari liku2 kehidupannya adalah harapan setiap insane yang bernama Adam. Namun …. ianya memerlukan mujahadah yang tinggi kerana ianya bercanggah dengan nafsu serakah yang bersarang dalam dirimu lebih2 lagi title gadis yang kau miliki, sudah pasti darah mudamu mencaar rasa keimanan yang ada.

Maka ingatlah wahai gadisku bahawa sesiapa yang ingkarkan kebaikan maka Allah akan memudahkan jalan2ke arah itu, yang penting engkau mesti berharap hanya kepada Allah dan istiqamah dalam riadhah mujahadah dirimu itu.

Gadisku… aku adalah hakikat dirimu menjadi fitnah kepada kebanyakan kaum lelaki… seandainya pakaian malumu kau tanggalkan dari tubuhmu maka sudah tidak ada lagi perisai yang dapat membentengimu… sesungguhnya Nabi ada bersabda : “Tidak ada satu fitnah yang terlebih besar dan bermaharajalela selepas wafatku kepada kaum lelaki selain fitnah yang berpunca dari kaum wanita”.

Oleh itu gadisku, setiap langkah dan pakaianmu hendaklah berpaksikan al-Quran dan as-Sunnah, jangan biarkan orang mengekploitasikan dirimu untuk kepentingan tertentu… sesungguhnya Allah telah mengangkat martabatmu sebaris dengan kaum Adam… kau adalah harapan ummah dalam melahir dan membentuk mujahid dan mujahidah yang bakal menggoncangkan dunia haya dengan sentuhan lembut tanganmu.

Gadisku… dalam hidupmu pastinya kau ingin disayangi dan menyayangi, itulah anugerah dan fitrah semulajadi setiap insani namun ramai antara kamu tewas kerana cinta… bercinta itu tiada yang salahnya tapi memuja cinta itulah yang salah… kerana dengan cinta manusia sanggup menjual ugama dan kerana cinta maruah diri yang begitu bernilai dan berharga di gadaikan hanya kerana dengan sedikit kata2 manis dari seorang lelaki. Gejala murtad dan keruntuhan akhlak muda-mudi sebahagiannya adalah di sebabkan cinta. Benarlah sabda Rasulullah : “Adapun bermula cinta itu buta”.

Cinta itu mampu membutakan mata dan hatimu dalam membezakan perkara yang Hak dan yang Batil apabila kau letakkan cinta itu di atas dasar nafsu dan tidak kerana Allah. Sebelum kau mendekati cinta yang majazi ini, cintailah dirimu terlebih dahulu dengan mengkaji hakikat dirimu yang akan membawa dan menimbulkan rasa cinta dan kasih sayang kepada sang Pencinta sebenar iaitu Penciptamu.

Gadisku, mencintai ALllah dan Rasul-Nya melebihi cinta terhadap makhluk adalah cinta yang hakiki dan abadi kerana hati yang pecah dan retak apabila di berikan kepada makhluk pastinya akan bertambah retak lantas terburai hancur, tapi apabila hatimu di serahkan kepada Allah ia akan bertaut kembali …

Dalam seusiamu sibukkanlah dirimu dengan ilmu yang mampu mempertajamkan akal dan mampu membina sahsiah muslumahmu. Sesungguhnya ilmu itu adalah cahaya dan cahaya tak mampu bertapak di hati2 mereka yang penuh dengan karat2 dosa kepada Penciptanya. buat akhirnya terimalah kata2 seorang sufi iaitu Rabi’atul Adawiyyah sebagai renungan kita bersama dalam menuju ke hadrat Ilahi.. : “Cintakan manusia itu sesekali tidak akan mewujudkan kebahagiaan yang abadi untuk seorang insan kerana ia tidak kekal, cinta seringkali membuatkan seseorang itu gagal, kecewa, menderita dan terseksa zahir dan batin. Oleh kerana itu, tiada satu cinta pun yang dapat membuahkan kebahagian yang sebenar dan kenikmatan yang akan menghancurkan segala kenangan2 buruk melainkan hanya CINTA kepada PENCIPTA dan PENCINTA sejati dan abadi…

saja-saja

~Moody....!

~bosan...!

so mama layari ni....baca ler banyak gak ilmu mama dapat.

pastu...

udah dapat ilmu mama cuci mata lak....baca gak....byk tul mama terrrr...bekenan...(xpa2 nanti pujuk baba pelan)

habis menjamu ...abang fuad tak juga balik lagi...masak dah..semua siap dah...mama still keboringan...

so...!

mama luangkan watu yg ada disini best sangat...

dan...!

mama kedengaran enjen kereta diluar...mama senyum...sebab abang dah balik...kejap lagi hilanglah kebosanan mama...

Redho Walidaini

Ya Rahim redhoilah kehidupanku
Ayah...umi...redhoilah perjalanan anakmu ini...
Abang redhoilah aku isterimu
Anak2ku...mama redhai hidup kalian dunia akhirat..
mg beroleh keberkatan
Aminnn

hemmmmmm....

MAMA SAYANG ABANG
SYG ADIK JUGA
TOLONG
ABANG JGN TERASA HATI DENGAN MAMA
TOLONG ABANG
JGN KECIL HATI DGN ADIK
MAMA TAHU ABANG SAYANG ADIK
SEBAB SETIAP HARI
SETIAP MASA
ABANG AKAN CIUM ADIK
ABG ANAK YG BAIK
ABG ABG YG TERBAIKKKK


Laut dan Langit

Dahulukala, langit dan laut saling jatuh cinta. Mereka saling menyukai antara satu sama lain. Oleh sebab sangat sukanya laut kepada langit, warna laut sama dengan warna langit. Oleh sebab sangat sukanya langit kepada laut, warna langit sama dengan warna laut.
Setiap senja datang, si laut dengan lembut sekali membisikkan kata-kata ‘aku cinta padamu’ ke telinga langit. Setiap kali si langit mendengar penuh cinta laut, langit tidak menjawab apa-apa, hanya tersipu-sipu malu, wajahnya kemerah-merahan. Suatu hari,datang awan..
Begitu melihat kecantikan si langit, awan seketika itu juga jatuh hati terhadap langit. Tentu sahaja langit hanya mencintai laut, setiap hari hanya melihat laut sahaja. Awan sedih, namun tidak berputus asa, mencari cara dan akhirnya mendapat akal. Awan mengembangkan dirinya sebesar mungkin dan menyusup ketengah-tengah langit dan laut, menghalang pandangan langit dan laut terhadap satu sama lain.
Laut berasa marah kerana tidak dapat melihat langit, sehingga dengan gelombangnya laut berusaha mengusir awan yang mengganggu pandangannya. Tetapi, tentu sahaja tidak berhasil. Lalu datanglah angin yang sejak dulu mengetahui hubungan laut dan langit. Angin rasa harus membantu mereka menyingkirkan awan yang mengganggu.
Dengan tiupan yang keras dan kuat, angin meniup awan. Awan terpecah-pecah menjadi banyak bahagian, sehingga tidak berupaya lagi melihat langit dengan jelas, tidak berupaya lagi mengungkapkan perasaan terhadap langit. Kerana berasa tersiksa dengan perasaan cintanya mengunung tinggi terhadap langit, awan menangis sedih.
Hinggalah sekarang, kasih antara langit dan laut tidak terpisah. Kita juga boleh melihat di mana mereka menjalin kasih. Setiap kali memandang ke hujung laut, di mana ada satu garis di antara laut dan langit, di situlah mereka berpacaran..

6th Anniversary


Suamiku
Bahtera kita masih disamudera indah
Biarpun kekadang layarannya tesasar
Biarpun kekadang sang ombak menghempas
Biarpun kekadang ribut taufan melanda ganas
Kita masih kukuh disini
Dipemusafiran cinta
Alhamdulillah!!!
Bila geloranya kembali tenang
kita cantum munajat pilu
Kita anyam kembali carikkan kasih
Kita satukan semula titisan-titisan rindu
Besyukur padaMU ya Rabbi...
dia dan aku masih bersatu

Ya Illahi
Berkati usrah ini
semaikan cinta pasakkan kasih
utuhkan hati
moga dia kekal milikku
selamanya!

Ulfah Aunie

Anak mama ni kalau bab mengeliat memang serah dekat dia.
macam2 posisi ulfah mengeliat

patutlah masa ulfah duduk dalam perut mama
perut mama tak berenti berjoget.

rupanya begini feel ulfah yer.
kalau nampak kat orang tua2 mau dia kata mama
basuh baju ulfah dengan misen basuh

takkpun mama perah baju ulfah kuat2.Tak yer wahai nenek2 semua.
masa mama belum sempat basuh baju2 ulfah lagi
ulfah memang dah mengeliat begini

diam sekejap selepas penat beerobik.ulfah buka mata sebab ada orang ganggu.
hahaha rupa2nya ulfah nak kena cukur rambut.
sekejap jer ulfah dah berubah fesyen...
comei tak?mestilah comelkan...malah bertambah comel.tapi abang marah.
abang kata orang perempuan takleh botak kepala.Berdosa!hahaha abang dah bawa keluar fatwanya.
abang tak kasi mama bawa adik pergi sekolah dia.Malu dekat kawan2.Kalau nak
bawa juga pergi beli tudung dekat adik.
hahaha.
pandailah budak2 sekarang.

Dodoian Pesanan

Dengarlah ini dodoian kasih
Ku uliti tidur biar ku ayunkan
Buaian cinta tanda bahagia
Kerna hadirmu insan ketiga
memberi cahaya
ku tatang bagai minyak yang penuh tanda bahagia
Tidurlah..tidur biar lena
bersama dodoan kasih ini
nanti bila terjaga
dapat kau jadi insan berguna
tidurlah...tidur biar lena
bersama alunan cinta di hati
nanti bila dewasa
dapat berbakti pada agama
Dengarlah nasihatku
tanda kasih ku padamu
Jadilah berbakti pada tuhannya
Tamak dalam mengharap redha Nya
Biar jauh kau berkelana
mancari ilmu penuhi dada
nanti bilaku tiada
kaca dan permata
dapat kau beza...
Dunia penuh pancaroba
tersilap langkah buruh padahnya
Jangan terburu kehendak nafsu
kerana ia teman yang palsu

Puteri yg Dinanti

Alhamdulillah segala puji bagiMu..Tuhan mencipta segala isi langit dan bumi.
Mencipta setiap inci cakerawala.
Adeq yang baba dan mama nanti.

ULFAH AUNIE
14 0kt 2010

Segala keperitan..segala kesakitan
hilang saat tedengar tangisan awalmu sayang.
segala perit...segala kantuk
lenyap bila kau nyenyak dalam dakapan
bahagianya mama sayang!
bangganya baba
Buat Abang dan Adeq
moga menjadi hamba ALLAH yang taat!
menjadi umat Muhammad yang patuh
menjadi anak yag soleh dan solehah
menjadi insan yang cemerlang
dunia dan akhirat