Ber"Bf"yok!

persoalan: tolong saya

sy br bersalin sebulan lps dan mempunyai azam utk menyusu sepenuhnya.Tapi malangnya susu saya tak banyak.dan membuatkan baby sering mengamuk.pernah sy minta mak bidan urut lancarkan susu saya.Tapi kata mak bidan brest kecik mcm mana nak ada susu.mslah ni mmg merunsingkan.betul ker?my hubby yg mndengar kata mak bidan tu memujuk sy untuk memberi baby susu fomular.sedih sgt...bila tengok kwn2 yang berjaya membuat stock penyusuan dengan jayanya..hati saya bertambah sakit.kenpa sy takboleh lakukan begitu juga pada anak saya...tolong saya kwn2 lepas memberi susu formular baby lebih gemarkan botol dari my breast.mcmmana sy nk trus galakkan supaya baby menghisap susu ibu....

jawapan:
Re: tolong saya

tahniah kpd ctnuur sbb berniat nk susukan baby..
sy tlg bg respond sikit la ya smntara nk tggu sifoo yg lain bg feedback..mslh ctnuur ni berlaku jugak kat ibu2 lain sebenarnya..for ur info, breast kecik bkn pnyebab susu x byk..xde kaitan pun..
ape yg bule sy cdgkn smntara tgu yg lain bg tips, ctnuur perlu gali sbyk mungkin ilmu ttg pnyusuan ni..bule mula dr forum ni, lg bgus kalo dpt khatam sume thread & carik juga info kat forum lain..mmg byk info brguna..
ni based on pglmn sy la ye..dr situ ctnuur akan tau ape kebaikkan, ape mslh yg mungkin awk hadapi, camne cr nk hadapinye,pglmn mommy lain, ikhtiar nk tmbah susu etc etc..jd scra x lgsg, bule kaitkan ngan mslh yg ctnuur hadapi..n bf mom akan lebih konfiden bile ada suara² lain yg mmberi 'pendapat' mereka sndiri

Re: tolong saya

ctnuur, saya simpati bace cerita awak, terkenang saya dulu semasa lahirkan anak pertama. saya boleh kongsi pengalaman.. mungkin hampir sama.
selain kurangnya kesedaran dan ilmu ttg bfeeding, kesilapan saya dulu...
- selalu rasakan baby nangis sbb susu tak cukup
- mula introduce botol seawal 1 week dgn formula
- tidak pump
- stress
- tak selera makan
- kurang minum
- kurang tenaga sbb kurang mkn/minum so ngadu penat nak bfeed lama dan kerap
- minum ginseng yg memanaskan badan
kesan2nya..
- susu makin kurang
- baby takmo bf direct
- pospartum depression

so please do the opposite
- elakkan botol - guna cup/sudu/shringe utk suapkan susu (ebm). bagi sebelum die menangis.
- offer your b instead, byk kan skin to skin
- pump setiap 2-3j selama 20m on each breast. walaupun setitis yg keluar, teruskan.
- jangan stress, channel your mind for positive thinking on bfeeding
- makan secukupnya, please eat those to increase the supply
- minum air cukup/banyak - suam be it milo or plain water. tgh malam kul 3pg pon bangun minum air. jgn biarkan diri dahaga.
- jgn ambil ginseng, lebih baik amik vitamin such as obimin yg u mkn mase pregnant
- jgn stress. kalau chocolate boleh hilangkan stress (mcm saya), makan! kalau tgk tv boleh hilang stress, tgk!

bile disuruh bg botol/formula, ni ade jawapan i pernah guna sbg panduan.
- non bfed babies always fall sick... i tak sanggup. ade kawan citer, tiap2 bulan sakit. pastu payah nak baik.
- nangis? biasala mungkin ngantuk, mungkin colic
- both mom n baby baru nak belajar bfeeding.. dah pandai nanti oklah. susah2 dulu...
- botol tak boleh, nnt taknak breasts...
- pump sikit, ramai mommies citer mula2 mmg sikit, kerap2 buat byk la.. biasa la ni..
- simply say MOTHER'S MILK IS THE BEST. tgk kat tin formula tu!
- bg contoh celebrity yg bf.
sebenarnya byk advise yg berkenaan u bole search. sementara tunggu experts advise.

Re: tolong saya

salam momma2 semua..
sangat2 bersetuju dengan pendapat momma aam... sangat2 setuju!!
sy bersetuju 200% hasil dari kesedaran yg timbul, ilmu yg sedang dan masih dicarigali sampai sekarang tentang BF.
sy juga penah gagal pertama kali dulu. dan skrg sy berusaha untuk berjaya bagi anak yg kedua untuk pengalaman BF yang pertama.
btw, tahniah sy ucapkan kepada momma ctnuur kerana berusaha mencari jalan dan ikhtiar utk menjayakan perjalanan BF beliau bersama bayi. langkah yg anda buat sangat tepat.
sememangnya tindakan yg bijak untuk diambil apabila kita dh mula ada kesedaran nak BF, dan kalu ada masalah sepatutnya rujuk pada rakan2 yg pro BF. kalu tersilap rujuk rasanya momma ctnuur akan kecundang di pertengahan jalan.
nasihat saya terus menggali ilmu tentang BF. Jangan putus asa kerana masih belum terlewat dan masih ada kesempatan untuk ctnuur berjaya...
chaiyok! chaiyok!
p/s: Breastfeeding is forever a learning process for both mom and baby. leh terjah sini dan belajar ilmu BF...

Re: tolong saya

setuju setuju..saya pun gagal kali pertama sbb no support dan tiada ilmu,so sekarang ilmu hanya dihujung jari...klik saja dah jumpa!! berjaya juga akhirnya dan telah memecah tradisi keluarga dan kat ofis ni sbg pengepam tegar dan ramai followers..termasuk ipar duai...
hehe sampai dapat arrange dgn management ofis buat b/pumping corner dan ruang khas simpan susu & ice pack kat dlm fridge pantry...
anyway, susu sikit juz try pam selepas baby menyusu utk stimulate production. susu sikit pada awal kelahiran memang normal sbb badan baru nak adjust dgn keperluan baby..juz need stimulate the breast utk produce byk susu.
breast kecik tak de kena mengena, kalu tanya org tua2 sometimes diaorg based on pengalaman je but no knowledge pasal anatomi breast dan production susu.

permasaalahannya rumit tapi penyelesaiannya amat mudah..ini yg mama dapat pelajari