SABAR

Seorang teman berkata "mama bertuah kerana Allah kurniakan mama sepasang zuriat" Yup!betul mama akui mama antara yg bertuah dan mama besyukur sgt dengah anugerah terindah ini.Alhamdulillah.Namun hakikatnya pemberian Allah ini bukanlah sesuatu yang mudah.Beribu ujian yang bakal kami harungi untuk memastikal amanah yg dipikul ini dijaga,diasuh dan dididik dgn sempurna.
"Saya masih belum dikurniakan sorang pun anak"ada nada terkilan dibalik suara harus itu.nada mengharap juga ada.Tapi apa daya...bukan kuasa kita untuk mewujudkan apa yg diimpi.Besabarlah...berdoa sll.jgn putus doa dan jgn sesekali berputus asa dengan Allah...itu nasihat insan kerdil ini.
Lumrah sebagai hamba...akan terus diuji...uji dan diuji.Ada pasangan yang mahu zuriat tapi Allah masih belum kurniakan.Ada yg tak mahu tapi Allah memberi.sampaikan ada yg sanggup membuang zuriat sendiri...
"cemburu saya tgk org yg ada anak ni" hah?kenapa harus cemburu...?tak perlu...cuba muhasabah diri...dan besyukurlah dengan apa yg ada...."Allah nak suruh korang berdua berbulan madu lagi"seloroh mama.baru masuk 2tahun berkawin so mama rasa tak perlulah terdesak sangat.Cuba tengok ada pasangan yg berpuluh tahun bersama tapi sorang zuriat pun tak ada...sesungguhnya ALLAH lebih menggetahui....
Memang mama akui ada sikit terkanan menghadapi situasi itu.Bicara memang mudah tapi amalkannya payah. itulah sebab apa2 kita balik pada Allah...baru la dunia terasa indah.

"APABILA ALLAH CEPAT MAKBULKAN DOAMU
MAKA ALLAH MENYAYANGIMU
 APABILA DIA LAMBAT MAKBULKAN DOAMU
MAKA DIA INGIN MENGUJIMU
BILA ALLAH TIDAK MAKBULKAN DOAMU
MAKA DIA MERANCANG SESUATU YG LEBIH BAIK UNTUKMU
OLEH ITU SENTIASALAH BERSANGKA BAIK PADA ALLAH
 DALAM APA JUA KEADAAN PUN KERANA KASIH SAYANG ALLAH ITU MENDAHULUI KEMURKAAN_NYA"

No comments: