bicara sepi...


bicara hati seorang isteri...
suamiku...
kini engkaulah insan yang terhampir.
teman diriku meniti perjalanan yang singkat.
bahagia mahupun derita kita berkait rapat.
suamiku...
aku isteri yang lemah.
bukan Fatimah bintu Rasulullah
puteri terpuji...
sabar yang terlalu tinggi miski hati sering teruji.
namun...itu yang aku pohonkan
setiap kali doa aku panjatkan pada Tuhan.
suamiku...
bahagia yang aku pinta bukan dari harta yang berkepuk.
dari duit ringgit yang melimpah ruah.
dari emas permata yang melilit di tangan dan jua leher.
bukan pula ku tagih pada rupa dan gelaran nama serta kuasa.
tapi yang ku tagih...
bahagia itu pada kesabaran
bila susah tak gelisah
bila miskin tak resah
bila gagal tak kalah
bila sakit tak gundah...
hakikat bahagia itu ketenangan.
pabila hati kita sentiasa mengingati TUHAN.

ALLAH befirman:
"ketahuilah dengan mengingati ALLAH itu hatikan menjadi tenang"

suamiku...
kadangkaala aku berubah pada pandanganmu
tapi sayang...itu tak benar.
tiada apa yang paling aku hrgai
daripada kehidupan manis bersamamu.
kadangkala aku tefikir sejuta tahun adalah terlalu singkat
hanya kuberitahumu bertapa sayangnya aku padamu.
bertapa syukurnya aku...
kau kepunyaanku
ketika berjauhan denganmu
akulah isteri yang terlalu tinggi cita-cita...
mencipta kerukunan keluarga
namun aku tetap aku...
maafkan aku duhai suami...!
kiranya tutur dan tingkah
senyum dan seri wajah
pudar dan hambar dimatamu.
aku masih belajar menjadi seorang mujahidah...
suamiku...
bunga semalam telah layu...
gugur satu persatu dari jambangannya.
mujur cinta kita bukan itu lambangnya.

No comments: