aku mentafsir

Dibalik sepohon delima itu mataku menyaksikan sekumpulan lelaki seperti tebuai keasyikan.Kepala mereka terlentok dikiri kanan.Tangan terhuyung hayang menggapai keatas.Ditegah-tengah kumpulan itu beberapa botol yang bewarna hijau tua bergelempangan tidak tentu letak duduknya.
Aku memehati lagi.
Malas berlama disitu aku meneruskan langkah.Tidak jauh perjalananku melintas tiga orang remaja wanita. Dari percakapan mereka tahulah aku mereka melayu.Wajah yang mempersonakan,lemah gemalai lenggok mereka.Lalu aku perhatikan dari satu sudut untuk ku tafsirkan.Baju yang sendat seluar yang ketat menampak sejalur susuk tubuh yang mengiurkan si mata keranjang.Rambut yang cantik diwarnakan sedikit merah.
Aku beristigfar jauh kedalam hati minta dikuatkan iman.
Melalui deretan kedai di tengah bandar mataku meliar lagi.Aku berhenti dihadapan sebuah kedai.Adik-adik remajaku banyak disitu.Pekikan dan tawa mereka menyentak tangkai jantungku.Aku kehairanan apa yang membuatkan mereka berkeadaan bergitu.Lantas aku mencuri mentafsir lagi apa yang sedang berlaku?Kedengaran nama Hasan,Rashid,Mad dipanggil oleh mereka yang lain.Tahulah aku mereka juga melayu.Adik-adik remajaku yang masih lagi muda setahun jagung sedang bermain di cayber cafe.
Senafas keluhan aku hembuskan membuang sedikit kelelahan.
Pijar terasa pemusafiran ku yang tiada haluan.Sebuah taman rekriasi menarik perhatianku untuk sekejapan disitu.sekadar ingin mengosongkan dadaku yang besarat kelelahan.kerusi dibawah pohon pakis yang mengadap kearah tasik buatan aku hampiri.Keindahannya aku terokai setiap inci didalam kedamaian.Sang merbah sedang becicipan riang.Terbang dari satu ranting ke satu ranting.Bebas tanpa ada yang menghalang.
Di satu sudut uda dan dara sedang begurau senda.Tangan si uda melingkari bahu si dara.Erat pelukan itu merapatkan tubuh masing-masing sehingga angin yang memupuk damai tidak mampu menerbusi.Si dara terlentok manja di sebidang dada.
Dan untuk sekian kalinya aku mentafsir lagi....budaya siapakah ini?bebaskah mereka dari jajahan nafsu dan bangsa?setiap kejadian yang berlaku didalam pemusafiran aku memberikan aku sebuah erti.Ranap akhlak dicemari nista budaya barat.Kemodenan milik kita bukan semua milik kita.justeru merdekakah kita bila mana setengah dari kehidupan milik kita paksinya bukan mohor ketulinan bangsa.

SALAM MERDEKA BUAT SEMUA MOGA PEMIKIRAN,TAMADUN DAN KEHIDUPAN KITA TERUS BEBAS SEBEBAS SANG MERBAH TANPA ADA YANG MENCORAK KECUALI CORAK TARBIYAH ILLAHI......