KALAM BABA

Semalam lepas berjemaah maghrib,baba sempat sound mama..."org perempuan nih xmalu"wah tetiba...tersentak gak mama.aper hal baba nih,tiba2 kata mama xmalu."haih,apa pula ckp cam tu"baba senyum "bkn mama,bukan semua"owh nasib bukan mama..."naper?"soal mama.."org perempuan nih,klu ada yg xmalu..bukan sikit2 xmalunya"kemudian baba cerita sedikit episode yg berlaku di office..."dah la xpuasa..mknan tu sedia ada ats meja.dr byk sampai sikit"..."pasar ramadhan lak,pukul 1dah meniaga dah".."diangkutnya bukan sikit".."nak kata sbb wajib xpuasa,perut memboyot"..."bkn sorang dua..rmai lak tu.leh wat geng"mama senyum...xtahu nak komen..senyum2 gak tp malu pun ada."bila ditegur,ustaz xnmpak ker kami pregnnt".."haih cam ustaz2 nih xda isteri yg prngnnt time puasa"...."masalah kesihatan sekalipun jgnla smpai bercakap ngan kita pun leh sambil kunyah makanan..buruk tul"...cukup kesal nada baba.
so itu serba sikit,situasi baba..cukup berat tanggungjawab baba dan sahabat2 baba yg hnya 3 org dalam bahagian agama.ditegur sudah..nasihat pun sudah.so berdoa jer lah.moga buka hati insan2 nih.mencipta alasan tu mudah.macammana berat pun..hukum tetap hukum..jgn amik ringan sampai macam tu sekali.sekali pun xmampu nak laksanakan kewajipan itu...sembunyik2 lah nak minum or makan pun.mama pun tumpang malu...

p/s..ini juga tanggungjawab kita...

2 comments:

ummu muhammad said...

mama memangg btul sgt baba cakap..muhammadkan lahir ramadhan...pahtu kami berdue kene bermalam di wad sebb muhammad kuning..duduk kt wad kanak2..yg sakit anak tapi mak2 yg mcm sakit..hampir semue makan..yg baru lepas hari tu fahamlah kan..yg tk lepas hari tu..solat th ke mane..puase pun ikut suke..tenat2! sedeh btul 2 mlm di hospital mcm tu keadaannya..tu baru hospital..tempat kecik tapi cukup menggambarkan realiti sebenar ummat hari ini..

::Mama Annaufal♥Aunie:: said...

inilah jadinya bila smua dipandang remeh...